Recensie: Het laatste licht – Jen Minkman

FullSizeRender (43)

Achterflap:

Als Moira haar zus en broer help bij een Wicca-Ritueel tijdens Halloween, verwacht ze niet dat hun bezwering ook echt zal werken. Ze komen in een mysterieus landschap terecht dat mijlenver weg lijkt van de steencirkel Meini Hirion in Wales waar ze met het ritueel zijn begonnen. Natuurlijk moet het wel een illusie zijn… maar de knappe, donkerharige jongen die Moira tijdens haar trance ontmoet kan ze niet zomaar als droom wegwuiven.

Hayko, de geheimzinnige vreemdeling, duikt daarna nacht na nacht weer op in haar dromen. Een vreemde kracht lijkt haar steeds weer terug te trekken naar het dromenland uit haar visioen, en de dingen die ze daar ziet beginnen steeds meer op nachtmerries te lijken. Maar waar Moira zich het meeste zorgen om maakt is niet dat ze in haar dromen met allerlei monsters en engelen moet vechten; het is het besef dat ze verliefd begint te worden op een jongen die helemaal niet bestaat.

Wat als je echt kunt vallen voor de man van je dromen?

Jen Minkman is geboren in Alphen aan den Rijn. Tegenwoordig woont zij in Den Haag. Zij studeerde aan de Haagse Hogeschool en werd lerares Engels op een school in Voorburg. Inmiddels heeft zij ook al een aantal Young Adult boeken geschreven, waaronder Het Laatste Licht.

Ik ben dit boek gaan lezen na een aantal lovende recensies die ik gelezen had. De kaft lijkt al net zo mysterieus als het verhaal zelf. De hoofdstukken zijn opgedeeld in het heden, de droom, en Hayko, waardoor het verhaal van meerdere kanten belicht wordt. Meteen na de eerste paar pagina’s zit je hoofd vol met vragen waar je perse antwoorden op wil hebben. Wie is die jongen toch? Wat is de verbintenis tussen Hayko en Moira? Waarom gebeurd dit toch allemaal?

De beschrijving van Hayko is zo gedetailleerd dat je hem als het ware zelf voorbij ziet komen. Hij wordt beschreven als een uitermate knappe verschijning met ogen die fonkelen met goud. De droom van elke vrouw lijkt mij zo. Je zou vannacht het liefst zelf van Hayko dromen.

De schrijfstijl is eenvoudig maar raakt waardoor de lezer echt meeleeft met de diverse personages. Je voelt hun verdriet, liefde en angsten alsof je erbij bent.

Young Adult is niet mijn ‘vaste’ genre, tenminste dit was het nooit. Inmiddels moet ik zeggen heb ik de smaak te pakken. Ik heb dit genre toegevoegd aan mijn voorkeuren.

Het laatste licht