Recensie: Ik zal leven – Marianne Thamm

FullSizeRender (60)

Achterflap

Als een spook verschijning, opgedoken uit het donker, stak een magere jongeman zijn hoofd door het autoraampje. Ik zag het mes onmiddellijk. Het was een lang, smal wapen met een puntig toelopend lemmet. Het voelde koud en scherp aan toen hij het tegen mijn hals drukte. ‘Schuif op, of ik vermoord je,’ fluisterde hij.

Zo begint Alisons nachtmerrie. Ze wordt door twee mannen verkracht en zo vaak gestoken met een mes dat de artsen later de wonden niet meer kunnen tellen. Haar keel wordt doorgesneden en Alison wordt voor dood achtergelaten op een smerige open plek, kilometers verwijderd van de stad Port Elizabeth in Zuid-Afrika, waar ze woont. Maar Alison weigert te sterven. Ze wil haar aanvallers niet de voldoening geven haar leven te vernietigen.

Marianne Thamm is journaliste. Ze woont in Kaapstad, Zuid-Afrika.

Voor de mensen die mij kennen, en weten wat ik heb meegemaakt, zal het geen verassing zijn dat dit boek mij niet koud laat.

De volgende dag stond ik weer op en was vastbesloten een paar stapjes te lopen, al was het maar tot de deur. Ik sukkelde als een oude, vermoeide vrouw door de kamer.

Ten slotte lukte het me helemaal alleen door de gang naar het toilet te schuifelen. Ik voelde me triomfantelijk.

Het is onmogelijk voor te stellen, het verhaal van Alison, dat iemand dat ECHT heeft meegemaakt. En toch is het zo. Maar stel je dat eens voor. Hoe ziet je leven er daarna uit? Kun je nog goed functioneren? Kun je nog liefhebben?

Al deze vragen staken bij mij de kop op, zodra ik de eerste hoofdstukken had gelezen. Hoe ongelooflijk knap is het, dat Alison haar verhaal op de manier wil en kan delen. Ze heeft het allemaal maar net aan overleefd en is inmiddels een inspiratiebron voor velen. Het boek verteld alles gedetailleerd, tot aan elk gruwelijk puntje. Tijdens het lezen voel je de emotie van zowel Alison als de auteur van het boek. Petje af ook voor Marianne, die naar mijn mening de gevoelens, gedachten en ervaringen van Alison knap heeft uitgewerkt in een meeslepend boek die elke lezer zal raken.

Ondanks dat ik niet precies hetzelfde heb meegemaakt als Alison, herken ik vele punten uit het boek en kan mij daar erg in herkennen. Ik herken sommige gedachtes en gevoelens die beschreven worden, maar ook de angsten en soms het onwil. Gelukkig kan ik net als Alison zeggen dat ik er compleet bovenop ben gekomen en dankbaar ben voor het leven dat ik heb. Dit lijkt ook de conclusie te zijn uit het verhaal van Alison. Je bent verantwoordelijk voor je eigen leven en hebt altijd een keuze hoe je ermee omgaat.

Ik wil graag een verhaal uit de bijbel vertellen dat voor mij de betekenis van de kracht van positief denken samenvat wanneer we tegenover problemen staan. Het is het verhaal van David en Goliath de reus. Toen de Israëlieten Goliath ontmoetten, keken ze hem aan en zeiden: ‘O, hij is zo groot, we kunnen hem onmogelijk doden.’ Maar kleine David, slechts gewapend met een katapult en een handvol stenen, keek naar dezelfde reus en zei: ‘Ja, maar hij is zo groot, dat ik hem onmogelijk kan missen.’

Ik raad dit boek aan, aan iedereen die iets vreselijks heeft meegemaakt, hoe klein dan ook. Ook raad ik het familieleden en vrienden van die persoon aan. Naar mijn mening kan iedereen wel iets leren uit dit boek.

Ik zal leven

ISBN: 9044303996. Uitgeverij: The House of Books. Vertaald door: Toby Visser. Aantal pagina’s: 239.