Recensie: Ontworteld – Naomi Novik

thumbnail_FullSizeRender (2)

Onze draak eet de meisjes die hij meeneemt niet op, al doen de verhalen die buiten onze vallei worden verteld anders geloven. Soms krijgen we die van reizigers te horen. Ze laten het klinken alsof wij een mens offeren en alsof hij een echte draak is. Maar dat is natuurlijk niet waar: hij mag dan een tovenaar zijn, en onsterfelijk, hij is nog altijd een mens, en onze vaders zouden als een man in opstand komen als hij elke tien jaar een van ons opat. Hij beschermt ons tegen het Woud, en daarvoor zijn we weliswaar dankbaar, maar die dankbaarheid kent haar grenzen…

Agnieszka’s volk vertrouwt op een kille tovenaar als beschermer tegen het gevaarlijke Woud. Maar deze man vraagt een enorme prijs: een jonge vrouw die hem tien jaar moet dienen, een lot haast net zo verschrikkelijk als in het Woud terechtkomen. Het volgende keuzemoment nadert en Agnieszka is bang. Ze weet-iedereen weet- dat de tovenaar haar beste vriendin Kasia zal nemen: de mooie, sierlijke, dappere Kasia, die alles is wat zij niet is. Maar Agnieszka vreest de verkeerde dingen. Want het is niet Kasia die de tovenaar kiest…

Naomi Novik wordt geboren in 1973 in New York. Eerder schreef zij de Temeraire-reeks. Wat het boek Ontworteld zijn de filmrechten verkocht aan de studio van The Lord of the Rings en de Harry Potter films.

In samenwerking met Nakita van Nakita’s Library en Sanne van Nlboekenrecensies bestemde ik dit boek als het boek van de maand juli. We kwamen gezamenlijk tot deze mening omdat we zo veel positieve verhalen over ontworteld hadden gelezen dat we dachten, dit boek mogen wij niet missen. De cover vond ik mysterieus en deed mij denken aan de Disney Klassieker Belle en het Beest. Iets wat mij later in het verhaal nogmaals toekwam.

In het boek volgen we Agnieszka, een klungelig meisje welke tegen alle verwachtingen in wordt uitgekozen door de Draak.

Nog steeds had ik het niet begrepen. Niemand, denk ik, zelfs mijn ouders niet. Het ging zo snel, en het was een schok dat ik überhaupt zijn aandacht had getrokken. Hij gaf me niet eens de kans om me om te draaien en afscheid te nemen voor hij me bij mijn pols greep.

Mijn verwachtingen van dit boek waren hoog. Fantasy is niet echt mijn genre maar door alle lovende recensies verwachtte ik dat dit boek mijn mening zou doen veranderen. Helaas kon dit boek dit niet. Hoe sterk ik de rol van Agnieszka vond in het begin van het boek, hoe meer dit afzwakte hoe verder ik kwam. Zij blijkt over het talent van magie te beschikken, maar naar mijn mening komt het haar allemaal wel heel makkelijk aanwaaien, alsof ze er niks voor hoeft te doen. Jammer, want mijn gevoel van ontzag voor haar had beter vast gehouden kunnen worden wanneer zij wat meer haar best had moeten doen.

En dan heb je de Draak. Een personage die mij ook niet bevalt. Hoe moeilijk is het om het nieuwe meisje enige uitleg te verschaffen over wat ze nou eigenlijk komt doen de komende tien jaar?

Het verhaal kwam verder om mij over als de auteur een trilogie allemaal in een boek wilde proppen. Hierdoor werd er soms te weinig uitgewerkt en uitgelegd. Ik mistte de omschrijving van de omgeving heel erg. Ik kon mij amper inleven. Ook wanneer er ineens een term tevoorschijn kwam, werd deze even in 10 regels belicht, inclusief de geschiedenis. Hierdoor werd het mij allemaal te druk en te vol en dit overschaduwde wellicht de pracht van het verhaal.

Het boek kon mij helaas totaal niet boeien. Ik merkte dat ik steeds meer met tegenzin het boek oppakte om verder te lezen. Dit heeft mij tot mijn spijt doen besluiten het boek dan ook niet uit te lezen. Ik zal hiermee waarschijnlijk veel mede lezers tegen het zere been schoppen, maar voor mij is lezen nog steeds iets wat ik doe voor mijn plezier. Dit boek ontnam mij mijn plezier om te lezen.

Ik beoordeel normaliter mijn boeken middels sterren. Maar omdat ik dit boek niet heb uitgelezen, vind ik het niet fair om er sterren aan te verbinden.

Ontworteld

ISBN: 9789024569670. Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff. Oorspronkelijke titel: Uprooted. Vertaald door: Inge Boesewinkel en Jeske Nelissen. Verschijningsjaar: 2015. Aantal pagina’s: 508