Recensie: Gangster Anders en zijn vrienden (en een enkele vijand) – Jonas Jonasson

FullSizeRender (45)

Achterflap

Gangster Anders, vers uit de gevangenis; de pastor Johanna, recent uit haar kerk gezet; en Per, receptionist in het hotel waar ze verblijven, kleinzoon van een geruïneerde miljonair. Een snood plan smeden ze: Anders moet goedbetaalde vuile klusjes gaan opknappen voor de Zweedse onderwereld, de pastor en de receptionist worden zijn strategische partners.

Gaande weg blijkt Gangster Anders maar matig geschikt voor de job en dan begint hij zich op een dag in de Bijbel te verdiepen. Hij besluit een kerk te stichten, de Kerk van Anders, met als motto: geven is beter dan nemen. Daar zijn Johanna en Per het maar gedeeltelijk mee eens. Met inmiddels de halve onderwereld achter zich aan moeten zij als de bliksem een nieuw, lucratief plan verzinnen…

Pär-Ola Jonas Jonasson (oorspronkelijk Per Ola Jonasson) is een Zweedse schrijver welke veel succes had met zijn boek, de 100 jarige man die uit het raam klom en verdween. In 2010 was dit het bestverkochte boek in Zweden en ook in Nederland deed dit boek het zeker niet slecht. Het belandde op de bestsellerlijst voor ruim 165 weken. Nu is hij terug met zijn boek Gangster Anders en zijn vrienden (en een enkele vijand).

Na een enkel boek gelezen te hebben van Jonasson,  is er een beeld gevormd rond deze schrijver. En dat beeld is dat hij zijn verhalen kenmerkt door middel van humor. Buiten het feit dat er een serieus thema is terug te vinden in het boek, lijkt de schrijver deze te willen omschrijven en weergeven in de humoristische zin. Dit kenmerkt zich door korte hoofdstukken,snelle anekdotes en een voortdurende lijn van sarcasme en haat.

Hoewel het boek verder geen diepgang heeft, houdt de schrijfstijl de lezer op de been om het boek uit te kunnen lezen. Dit is maar goed ook om de lezer geboeid te houden tot de laatste bladzijde.

Het verhaal is vermakelijk maar niet meer dan dat. Het toont geen diepgang en logische onderdelen en laat zich vrij traag voorttrekken naar het einde.

star-678038_640star-678038_640star-678038_640