Recensie: We moeten je iets vertellen – Marion Pauw

image

We moeten je iets vertellen is Pauws meest persoonlijke thriller. De succesvolle Kathelijne valt voor de charmes van een oudere, getrouwde man en raakt zwanger van hem. Ze ondergaat een abortus. De dag erna vindt ze een huiveringwekkend verhaal op haar notitieblok, geschreven in haar eigen handschrift. Terwijl ze rouwt om haar ongeboren kind, gaat ze op onderzoek uit.

Bron: Ambo Anthos uitgevers

Marion Pauw debuteerde in 2005 met Villa Serena. Haar definitieve doorbraak bereikte zij met Daglicht (2008), waarmee ze de Gouden Strop won. Daarna volgden de succesvolle titels Zondaarskind, Jetset, De wilden en Hemelen. In totaal verkocht zij meer dan 500.000 boeken. In 2015 is Marion Pauw auteur van de Maand van het Spannende Boek.

Bron: Ambo Anthos uitgevers

Dit boek stond al een hele tijd op mijn ereader, en toch scrolde ik er altijd langs wanneer ik een nieuw boek ging kiezen om te lezen. Tot nu dan.

Wat mij direct opvalt aan het boek is de schrijfstijl. Het is geschreven alsof de hoofdpersoon zelf het boek geschreven heeft, wat ik erg origineel vind. Ook maakt de auteur gebruik van een dosis brutale en directe humor waar je van houdt of die je haat. En ik hou ervan. De hoofdpersoon gebruikt voldoende zelfspot om het mogelijk te maken dat ik mijzelf kan vinden in de hoofdpersoon. Want wat is er nou leuker dan zelfspot.

Het boek bouwt gedurende het verhaal de spanning op. Steeds meer puzzelstukjes worden zichtbaar en vallen op hun juiste plek. Echter, de verwachte climax blijft helaas uit. Het einde vond ik afbreuk doen aan de rest van het boek. Dat vond ik erg jammer want de auteur had me compleet door de schrijfstijl, maar verloor me nadat ik het boek uit had. Het einde voelt enigszins afgeraffeld en niet goed uitgedacht. Naar mijn mening had Pauw hier meer mee kunnen doen en mij zo kunnen binden aan haar boek.

star-678038_640star-678038_640star-678038_640

We moeten je iets vertellenĀ

ISBN ebook: 9789026331534. Uitgeverij: Ambo | Anthos uitgeverij. Aantal pagina’s op mijn ereader: 188. Verschijningsjaar: 2015