Recensie Blogtour: Het EOS-project – Mirjam Mous

In een afgelegen natuurgebied wordt een dode man gevonden, Herman van Romondt, verslaggever bij het plaatselijke dagblad. Iedereen denkt dat het een noodlottig ongelukkig is, maar Mink denkt daar anders over. Eerder die dag zag hij Herman nog en Herman vertelde hem dat hij met een heel belangrijk artikel bezig was die zou inslaan als een bom. Samen met Jools, het nichtje van Herman gaat hij op onderzoek uit. Vastbesloten om de waarheid te achterhalen zetten de twee alles op alles om de onderste steen boven te krijgen. Echter gaat dit niet zonder problemen. Hoe meer het onderzoek vordert, hoe meer Jools en hij te verduren krijgen. De zaak waarmee Herman zich bemoeide lijkt niet zo zuiver te zijn.

De auteur

Mirjam Mous (1963) werkte jarenlang in het onderwijs voordat ze besloot zich fulltime op schrijven te richten. In 1998 verscheen haar eerste boek. Mirjam schrijft voor een breed publiek: grappige boeken voor kinderen, maar ook aangrijpende en spannende boeken voor jongeren.

Bron: Uitgeverij Unieboek het Spectrum

Ik was blij verrast toen ik werd benaderd met de vraag of ik wilde deelnemen aan een blogtour omtrent dit nieuwe young adult boek. Uiteraard zei ik ja aangezien het verhaal mij direct aantrok.

In dit boek volgen we Mink, een tienerjongen met een missie. Hij moet en zal achterhalen wat er is gebeurd met die arme Herman. Gelukkig krijgt hij bijval van Jools. Er lijkt een luchtje te zitten aan deze zaak. Mink is een jongen waarvoor je direct sympathie voelt. Hij komt over als een hard werkende jongen met een sterk gevoel voor gerechtigheid en opkomen voor wat juist is. The boy next door is een stempel die hem wel past.

Het EOS-project is geschreven vanuit diverse perspectieven die elkaar continue afwisselen. Deel speelt het zich af in het heden en deels in het verleden. Door deze afwisseling wordt je continue meegenomen door het onderzoek. In het begin levert dit veel vragen of maar gedurende het lezen wordt het verhaal steeds duidelijker. De puzzelstukjes vallen langzaam in het elkaar. Maar het EOS-project is alles behalve voorspelbaar. De twist tussen corruptie, vriendschappen en geld levert een spannende mix op wat dit boek tot een opvallend goed boek maakt binnen het genre. Je wilt steeds verder lezen, het mysterie ontrafelen en het complete geheel zien. Eerder heb je geen rust. Meermaals denk je als lezer te weten hoe de vork in de steel zit, maar dan vind er weer een bizarre wending plaats, die je laat twijfelen aan alles wat je al dacht te weten. Het maakt dat je het boek in één ruk wil uitlezen

Mirjam Mous heeft met het EOS-project een perfecte mix geschreven binnen twee genres. Een mustread voor de thriller en young adult lezer. Eén van de beste young adults die ik heb gelezen.

Het EOS-project

ISBN: 978 90 00 35462 7. Uitgeverij: Best of YA | Van Goor. Verschijningsjaar: 2017. Aantal pagina’s: 304