Recensie: Helemaal het einde – Lisette Jonkman

Roxy heeft het helemaal voor elkaar. Ze is de beroemde leadzangeres van de band Surrender to Expectations en iedereen aanbidt haar. Haar wereld bestaat uit feesten, seks, drugs en alcohol. Tot ze een complete breakdown heeft en noodgedwongen terug moet naar haar ouders in haar pittoreske geboortedorp tussen de koeien. Daar lijken geheimen waar ze al tien jaar voor is weggerend haar in rap tempo in te halen.

Lisette Jonkman is een journalist en schrijver. Ze publiceerde onder andere de romans Glazuur en Verkikkerd en de schrijfgids Schrijven kreng! Har humor is haar aanstekelijke handelsmerk.

Allereerst wil ik uitgeverij Luitingh-Sijthoff bedanken voor het recensie-exemplaar van dit boek.

Zodra ik alle aankondigen van dit boek zag wist ik dat dit een boek was welke ik moest lezen. Alleen van de cover word je al vrolijk en de achterflap belooft wel goeds.

In dit boek volgen we Roxy, een arrogante en oppervlakkige jonge vrouw die enkel en alleen aan zichzelf denkt. Ok, en aan drugs dan. Veel drugs. Ze heeft maling aan de rest en vindt dat de wereld om haar draait. Tot haar wereld ineens stopt met draaien wanneer haar beste vriendin overlijdt aan een overdosis. Je zou zeggen dat dit haar ogen zou moeten openen. Niks blijkt minder waar en Roxy blijft grijpen naar het verdovende witte poeder. Wanneer ze wordt teruggestuurd naar haar ouders lijkt maar meltdown compleet. Lager dan dit kan ze niet zinken. Maar diep weggestopte gevoelens en geheimen komen bovendrijven en sleuren haar mee naar de afgrond.

Ik ben vannacht gebruikt als oefendoelwit op een schietterrein. Dat is de enige logische verklaring die ik kan bedenken voor de pijn in mijn hele lijf. Mijn mond voelt aan alsof iemand al mijn tanden en kiezen heeft getrokken, om ze er vervolgens ondersteboven weer in te zetten. Mijn keel voelt aan alsof hij van binnenuit geföhnd is – twee dagen lang. En mijn neus… Au. Gewoon heel erg au.

Ondanks het gedrag van Roxy weet Lisette Jonkman een personage vol gevoel weer te geven. Ze laat zien dat Roxy diep van binnen een goed persoon is met het hart op de juiste plek, alleen kan ze de weg ernaartoe soms even niet vinden. Het verhaal zit vol zelf spottende humor die ondanks de ellendige gebeurtenissen een glimlach op je gezicht weet te toveren.

De harde realiteit van de wereld van drugs is een centraal gegeven in het verhaal. Ondanks de luchtige toon van het boek weet Lisette de ernst hiervan juist over te brengen en geeft de lezer een kijkje in de wereld van de cocaïne-gebruiker.

Een zeer geslaagde roman. Lisette Jonkman laat zien niet onder te doen voor de grote namen in de lijst met romanschrijvers en vecht zich wat mij betreft naar de top. Ik ga zeker meer lezen van deze auteur.

Helemaal het einde

ISBN: 9789024578252. Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff. Verschijningsjaar: 2017. Aantal pagina’s: 462.