Recensie: De pier -Claire Douglas

Je kan wel vluchten

Al ruim twintig jaar wordt Frankie Howe geteisterd door nachtmerries en pijnlijke herinneringen aan de verdwijning van haar beste vriendin. In een poging hieraan te ontvluchten is zij naar Londen verhuisd. Maar wanneer Sophies broer haar belt met de mededeling dat er een lichaam is gevonden, weet Frankie dat er niets anders op zit dan terug te gaan naar het dorp waar ze is opgegroeid. Samen met Daniel gaat zij op onderzoek uit om de waarheid omtrent de verdwijning van Sophie boven tafel te krijgen. Maar wat niemand weet is dat Frankie al jarenlang een geheim met zich meedraagt. En ze lijkt niet de enige te zijn.

Oude bekenden

Hoewel Frankie niet staat te springen om terug te reizen naar haar geboortedorp, weet ze dat er niets anders op zit. Ze moet weten wat er met haar vriendin is gebeurd. Binnen de kortste keren staat zij oog in oog met oude bekenden en vage kennissen waarvoor ze zo hard is weggelopen. Oude wonden worden opengereten en verdrongen herinneringen komen bovendrijven.

Ik staar uit het raam om een gesprek te vermijden. De oude pier is in mist gehuld zodat er slechts vage contouren van zichtbaar zijn.

Afwisseling

De hoofdstukken van De Pier worden afwisselend verteld door Frankie en Sophie, die verteld over het verleden. Door deze afwisseling weet Douglas te zorgen voor een aanvulling op de personages. Er wordt hen diepgang en een kijkje in hun verleden gegeven. Zowel Frankie als Sophie zijn toegankelijk voor de lezer. Je vind herkenning in ze en dat zorgt voor een verbintenis.

Dwaalspoor

Meermaals heeft de auteur mij op een dwaalspoor kunnen zetten. Ik dacht het mysterie te hebben ontrafeld en ik was ervan overtuigd dat het slechts een kwestie was om het boek nog even uit lezen. Echter bleek niets minder waar. Tot vlak voor het einde van het boek zat ik om een verkeerd spoor. De clou bleek een ware verrassing die het plot als een legpuzzel in elkaar laat vallen.

De kracht van het boek zit hem naar mijn mening in de verbeelding. Het verhaal neemt een loopje met je waarbij je zelf de gaten gaat opvullen.

De Pier is een thriller die je de adem beneemt en je zelfs nadat het uit is niet met rust laat. Als een pil die nog niet is uitgewerkt.

Uitgeverij A.W. Bruna bedankt voor het recensie-exemplaar.

De Britse Claire Douglas werkte vijftien jaar als journalist voor vrouwentijdschriften en nationale dagbladen, maar ze droomde al van een schrijfcarrière toen ze zeven jaar oud was. Haar wens werd vervuld toen ze de Marie Claire-debuutwedstrijd won met haar psychologische thriller The Sisters. Douglas woont in Bath met haar man en twee kinderen.

De Pier

ISBN: 9789400508323. Uitgeverij: A.W. Bruna. Oorspronkelijke titel: Local Girl Missing. Vertaald door: Catalien en Willem van Paassen. Verschijningsjaar: 2017. Aantal pagina’s: 334.