Recensie: Moet je zien – Milja Praagman

Hé, wat ligt daar?

Egel vindt een tak. Maar ja wat moet je daar nou mee. Maar de tak is een zwaard, een kruk, een hengel en nog veel meer. Maar zijn vrienden hebben geen oog voor egel en zijn tak. Maar dan gaat het regenen.

Milja Praagman (Amsterdam 1971) groeide op in Den Dungen in een oud huis op een dijk, met veel dieren en veel ruimte om zich heen. Ze studeerde grafisch ontwerpen aan de Akademie voor beeldende kunsten Sint Joost in Breda. Na de akademie woonde zij een jaar in Frankrijk. In 1995 keerde ze terug naar Nederland en begon met een startstipendium als zelfstandig ontwerper/illustrator. Haar opdrachtgevers waren in het begin voornamelijk kranten en tijdschriften. Later werkte ze ook voor Okki, Bobo, Sesamstraat en Taptoe en werd het tekenen voor kinderen haar belangrijkste bezigheid. Voor Sesamstraat televisie maakt ze animaties. Door het illustreren en vooral door het verzinnen in opdracht voor Okki e.a. onstonden er ook veel nieuwe ideeën voor ‘eigen’ verhalen. Een van die verhalen was haar eerste prentenboek Meneer Po dat meteen goed werd ontvangen door de pers. Sindsdien is ze niet meer te stoppen. In Milja’s boeken gaan kleine mensen en dieren hun eigen gang. Stoer en met een subtiel gevoel voor humor.

Allereerst wil ik uitgeverij Leopold bedanken voor het recensie-exemplaar.

Ik wilde dit boekje graag lezen samen met mijn zoontje van bijna 3. Hij is gek op boekjes, wordt graag voorgelezen, maar gebruikt ook graag zijn eigen verbeelding bij de plaatjes die hij ziet in een boek.

Wat opvalt aan dit boek is dat het een van de weinige voorleesboeken is waar we een mobiele telefoon in tegenkomen.

‘Muis, Merel, Mol!’ Egel zwaait vrolijk met zijn tak.

‘Moet je zien!’

Maar muis kijkt niet.

Merel kijkt niet.

En Mol kijkt ook niet.

Het interessante hieraan is dat Milja een modern  en herkenbaar ‘probleem’ heeft verwerkt in een verhaal speciaal voor kinderen. De huidige tijd waar we in leven wordt regelmatig geleidt door een mobiele telefoon. We kunnen bijna niet meer zonder en voelen ons verloren zonder.

In dit verhaal vindt Egel een tak. Zijn fantasie krijgt de vrije loop en hij bedenkt zich van alles wat hij ermee kan. Niemand kijkt naar hem en zijn tak. Ze zijn allemaal te druk met het mobieltje. Maar dan gaat het regenen. En zijn vrienden worden nat. Egel heeft de oplossing en zijn vrienden hebben oog voor hem en genieten van de tak, net zo veel als Egel al de hele tijd doet.

Een reality-check kan ik dit boek wel noemen. Ik betrap mezelf er ook wel eens op dat ik vaker op mijn mobieltje zit en dat mijn zoontje me roept om te komen spelen. Het laat je nadenken over de waarde ervan, en de waarde van omgang met je kinderen of je vrienden. Tevens stimuleert het kinderen om lekker te fantaseren met de spullen die ze hebben of vinden.

De illustraties zijn vrolijk en eenvoudig en daardoor goed herkenbaar voor mijn zoontje.

Een leuk voorleesboek die ik zeker aanbeveel aan andere mama’s.

Moet je  zien!