Recensie: Schaduw van de tijd – Jen Minkman

Het is eindelijk vakantie, en Hannah kan niet wachten om die samen met haar tweelingbroer Ben door te brengen bij het vakantiehuisje van haar moeder in Arizona. Daar komt ze een jeugdvriend tegen, Josh, die ze heeft zien opgroeien. Maar Josh is niet meer de kleine jongen die ze kende. Hij is nu een bijna volwassen man. Haar gevoelend overrompelen haar.

Al snel wordt Hannah geteisterd door nachtmerries. Schaduwen volgen haar overal. En waarom ziet ze Josh toch steeds in haar dromen?

Jen Minkman is geboren in Alphen aan den Rijn. Tegenwoordig woont zij in Den Haag. Zij studeerde aan de Haagse Hogeschool en werd lerares Engels op een school in Voorburg. Inmiddels heeft zij ook al een aantal Young Adult boeken geschreven, waaronder Het Laatste Licht. Schaduw van de tijd werd oorspronkelijk uitgegeven bij een andere uitgeverij, maar inmiddels heeft Minkman de rechten zelf en geeft zij het boek uit onder haar eigen uitgeverij Dutch Venture Publushing.

In Schaduw van de tijd volgen we Hannah. Een meisje die haar leven goed op orde heeft, zielsveel houdt van haar tweelingbroer Ben en niet kan wachten om bij te komen tijdens een onbezorgde en welverdiende vakantie. Al snel komt ze Josh tegen, een jeugdvriend die ze heeft zien opgroeien. Maar man man, wat is hij veranderd. Hij heeft zich ontpopt tot een knappe, sterke man die het een en ander los weet te maken bij Hannah. Wanneer haar nachtmerries beginnen en Josh daarin een rol heeft wordt het Hannah duidelijk dat er iets is wat haar verbindt met Josh. Maar wat? En waarom? En waarom ziet Josh er zo gekweld uit?

Ik mocht dit boek recenseren aangezien ik deel uit maak van het recensieteam van uitgeverij Dutch Venture Publushing. Waarom nogmaals dank. Aangezien ik eerdere boeken van Jen ook heb gelezen en haar ondertussen een beetje ken, was ik zeker benieuwd naar dit boek.

De schrijfstijl is zoals we gewend zijn van Jen. Eenvoudig maar toch voorzien van de nodige diepgang. Ze neemt ons mee naar het Navajo reservaat en weet deze dusdanig goed te beschrijven waardoor het beeld voor je ogen verschijnt. De auteur heeft zich duidelijk verdiept in de materie want weet door omschrijvingen en en gebruikt van de taal ons hiervan te overtuigen.

Schaduw van de tijd is een paranormale roman. De scheidslijn hierin is flinterdun waardoor het zoveel voor de liefhebbers van young adults als de roman lezers een prima boek is om te lezen. Hoewel het thema ‘een onmogelijke liefde’ vaak het gevoel bij mij opwekt van een dertien in een dozijn, werkt het in dit boek. De verhoudingen tussen Hannah en Josh gaan als een rode draad door het verhaal en je kan niet anders dan hopen op een goede afloop.

Een pakkende young adult, die het lezen meer dan waard is. Persoonlijk hoop ik op een vervolg, want ik zou graag meer lezen over Hannah, Josh en Ben.

Schaduw van de tijd

Uitgeverij: Dutch Venture Publishing. Aantal pagina’s op mijn e-reader: 396.