Recensie: Het vorige meisje – J.P. Delaney

Na een verschrikkelijke gebeurtenis is Jane toe aan een nieuwe start, in een nieuwe woning. Een lange zoektocht leidt haar naar een huis in Folgate Street. Ze wordt verliefd op het bijzondere gebouw en is zeer gecharmeerd van de beroemde architect, waardoor ze een aantal vreemde regels op de koop toe neemt: er mogen geen boeken, geen foto’s en geen persoonlijke eigendommen worden meegenomen. Dan hoort Jane van de onverwachte dood van de vorige huurster, Emma, die verrassend veel op haar leek. Terwijl ze de waarheid probeert te achterhalen, volgt ze onbewust dezelfde bewegingen, neemt ze dezelfde beslissingen, ervaart ze dezelfde angst als het vorige meisje.

J.P. Delaney is het pseudoniem van een Amerikaanse auteur. Het vorige meisje is zijn eerste thriller, en zal binnenkort worden verfilmd door Ron Howard (regisseur van de Dan Brown-films).

In dit boek lezen we met met Jane. Na het verlies van haar pasgeboren dochtertje is zij toe aan een nieuw begin. Na een bezichtiging aan bijzonder pand aan Folgate Street is zij verkocht. In dit huis wil zij wonen. Verblind door de liefde voor het huis gaat zij akkoord met een aantal bijzondere regels behorende bij de woning. Maar wanneer blijkt dat de vorige bewoonster extreem veel op Jane leek en tragisch om het leven is gekomen in de woning gaat zij op onderzoek uit.

Het verhaal wordt afgewisseld per hoofdstuk tussen Jane (nu) en Emma (toen). Als lezer ken je Emma al snel beter dan dat Jane dat doet. Wij als lezer, lopen eigenlijk voor op het onderzoek van Jane. Hierdoor wordt al snel duidelijk dat de twee vrouwen meer overeenkomsten hebben dan alleen hun uiterlijk. Ze lijken veel dezelfde keuzes te maken. Omdat wij als lezer al veel weten van wat Emma is overkomen, leef je enorm mee met Jane. Het liefst zou je haar willen behoeden voor wat er komt.

Het huis aan Folgate Streetis er een als geen ander. Het zit vol technische snufjes, alles wordt automatisch geregeld. Op zich een prettig en makkelijk idee, tot het lijkt alsof het huis zelfstandige beslissingen begint te nemen. En hoe zit het toch met die charmante architect van het huis?

Een aspect wat ik wel wat ongeloofwaardig vond, was dat beide bewoonsters nogal gemakkelijk omgingen met het opgestelde contract voorzien van al die bijzondere regels. Persoonlijk zou ik wel even wat vaker achter mijn oren krabben alvorens het contract aan te nemen.

Het vorige meisje is een spannende, en vooral psychologische thriller, die je voortdurend op het verkeerde been zet. De auteur heeft de spanning prima weten op te bouwen en houdt tot het allerlaatste moment geheim hoe de vork in de steel zit. Het einde is er dan ook een die ik echt niet had zien aankomen.

Een veel belovende eerste thriller van deze auteur. Ik ben erg benieuwd wat deze nog meer in zijn mars heeft en kijk uit naar volgende boeken van J.P. Delaney.

Het vorige meisje

ISBN: 9789023466963. Uitgeverij: Cargo. Oorspronkelijke titel: The girl before. Vertaald door: Caecile de Hoog. Verschijningsjaar: 2017. Aantal pagina’s: 398.