Recensie: Zwemmen of verdrinken – Mariëlle en Natasja Lucas

Zwemmen of verdrinken is het indringende, waargebeurde verhaal van twee jonge meisjes, Niki en Lara, die opgroeien in een evangelische sekte. Allebei komen ze uit een groot gezin en hebben ze een wisselend aantal pleegbroers en -zusjes. Hun ouders hebben een slechte relatie. De ruzieachtige, onveilige sfeer in huis dwingt de jonge kinderen al jong om zichzelf te redden.

In hun puberteit gaan Niki en Lara steeds kritischer naar hun geloof kijken en plaatsen ze vraagtekens bij verschillende geboden en verboden. Langzaam maar zeker weten ze zich te ontworstelen van de indoctrinatie en levensbepalende invloed van de kerk. Ze kiezen hun eigen weg – en daarmee voor vrijheid van denken en handelen. Een keuze die door de kerkgemeente keihard wordt afgestraft. En dat leidt tot een verrassende ontknoping.

In dit verhaal volgen we Niki en Lara, twee puber meisjes die worstelen met het leven binnen de evangelische kerkgemeenschap. Buiten het feit dat de pubertijd zwaar is en zij een eigen mening beginnen te vormen over hun geloof, gaat het thuis ook alles behalve soepel. De ruzies tussen hun ouders en de daarbij behorende spanningen zijn altijd voelbaar en hebben een duidelijke weerslag op het gezin.

Het verhaal wordt afwisselend geschreven vanuit Niki en Lara, aangevuld met passages uit brieven en dagboeken. Een mooie en waardevolle aanvulling want dit geeft een duidelijk beeld van de emoties van de meisjes. Maar deze passages zijn niet chronologisch waardoor je gemakkelijk het overzicht kan kwijtraken. Opletten is dus wel geboden. Wel weten ze door die passages hun gedachten vorm te geven en te voorzien van gevoel en emoties. Met name door die fragmenten had ik echt met de meisjes te doen.

Wat ik persoonlijk wel jammer vindt, is dat de nadruk in dit verhaal ligt op de thuissituatie van de meisjes. Ik had van te voren verwacht dat het verhaal voornamelijk zou gaan over de verwachtingen van de kerk. Voornamelijk las ik over de thuissituatie van de meisjes. En ondanks dat dit ongetwijfeld een zeer belangrijk aspect is binnen het leven van de meisjes, had ik graag meer gelezen over de invloed van de kerk.

Desondanks is Zwemmen of verdrinken een aangrijpend verhaal die de ware jeugd laat zien van twee meisjes binnen een sekte. Zoals er waarschijnlijk nog steeds veel mensen moeten leven. Dapper durven zij hun verhaal te vertellen, wat zeker respect verdient. Het zal de ogen openen van menig lezer.

Zwemmen of verdrinken

ISBN: 9789082535181. Uitgeverij: Publish & More. Verschijningsjaar: 2017. Aantal pagina’s: 303.