Recensie: Als ik mijn ogen sluit – Elizabeth Musser

‘Als ik mijn ogen sluit’ van Elizabeth Musser is niet een gewone roman, maar een ode aan vergeving en genade.

Jason, het 6-jarige zoontje van Henry en Libby Blough, lijdt aan een ernstig hartdefect en moet binnenkort zijn vierde operatie ondergaan. Henry werkt bij een drukkerij en kan al die dure operaties niet van zijn loon betalen. Zonder dat zijn vrouw het weet, stelt hij zich beschikbaar als huurmoordenaar, net als zijn vader ooit deed.

Maar hij faalt. Josephine Bourdillon, de vrouw die hij had moeten vermoorden, is niet dood, maar ligt in coma. Ondertussen wordt Jase’ toestand kritiek. Wetend dat hij niet voor de mislukte opdracht betaald zal worden, probeert Henry Josephine opnieuw te vermoorden, maar haar ziekenhuiskamer wordt goed bewaakt en hij slaagt er niet in om bij haar te komen. Als hij thuiskomt, wacht zijn vrouw hem op met goed nieuws: het geld is binnen en Jase kan geopereerd worden. Henry is opgelucht, maar ook bezorgd. Waarom is hij toch uitbetaald?

Bemoediging speelt een grote rol in de romans van Elizabeth Musser. Eerder verschenen van haar hand onder andere de romans ‘Het huis op de heuvel’, ‘Aan de andere kant van de bergen’ en ‘Dichterbij dan je denkt’.

Bron: Uitgeverij Kok

Henry en Libby vormen samen een gezin samen met hun zoontje Jase. Het 6-jarige jongetje heeft een ernstige hartafwijking en moet binnen de kortste keren voor de vierde keer een zware operatie ondergaan. Om dit te kunnen betalen stelt Henry zich beschikbaar als huurmoordenaar. Dit is niet zijn eerste keer. Hij heeft al drie eerdere operaties met succes uitgevoerd. Niet iets waar hij plezier uit haalt, maar er moet koste wat het kost geld binnen komen op het leven van Jase te kunnen redden. Iets waar zijn vrouw Libby niets van af weet.

Via zijn tussenpersoon krijgt Henry de instructies, op een papiertje dit keer, maar hier staat hij niet bij stil. Tijdens deze opdracht moet hij de bekende auteur Josephine Bourdillon vermoorden. Echter gaat het gruwelijk mis, Josephine overleeft de aanslag en vecht voor haar leven in het ziekenhuis. Henry zit met de handen in het haar want geen succesvolle missie betekent geen geld.

Paige, de dochter van Josephine en de rest van het gezien krijgen het verschrikkelijke nieuws te horen. Wie wil Josephine nou dood hebben? Al snel herinnert Paige zich een aantal dreigbrieven gericht aan haar moeder. Zou dit dan de moordenaar zijn?

Per toeval wordt Jase opgenomen in hetzelfde ziekenhuis als Josephine en zo leert Paige Libby en Henry kennen. Niet wetende dat Henry verantwoordelijk is voor de aanslag op haar moeder. Paige heeft erg te doen met Jase en er ontstaat een band tussen haar en het gezin rondom Jase.

Als ik mijn ogen sluit is een christelijk boek waarin de thema’s depressie en vergeving een zeer belangrijke rol spelen. Het verhaal wordt geschreven vanuit drie verschillende invalshoeken, namelijk Paige, Henry en Josephine. Gedurende het lezen vallen alle stukken naadloos in elkaar. De verschillende emoties en gedachtegangen vullen elkaar aan en zo wordt het verhaal een geheel. De gemaakte keuzes worden duidelijk alsmede de gevolgen hiervan. Kun je iemand die het gemunt heeft op het leven van jouw moeder wel vergeven? En hoe doe je dat? Op al deze vragen weet Elizabeth Musser antwoord te geven in deze aangrijpende en tevens hartverwarmende roman, waarin blijkt dat je zelfs de meest gehate persoon niet voor de rest van je leven hoeft te haten.

Als ik mijn ogen sluit

ISBN: 9789029726900. Uitgeverij: Kok. Oorspronkelijke titel: The end of myself. Vertaald door: Hella Willering. Verschijningsjaar: 2018. Aantal pagina’s op mijn e-reader: 302.