Recensie: Onder de Italiaanse zon – Santa Montefiore

Santa Montefiore (1970) schreef vele bestsellers, waaronder De Franse tuinmanVilla Magdalena en De laatste roos van de zomer. Ze is getrouwd met historicus en schrijver Simon Sebag Montefiore, heeft twee kinderen en woont in Londen.

Bron: Uitgeverij Boekerij

I like to to try it, I like to say I dare (Songtekst Kane)

In Onder de Italiaanse zon volgen we Gracie, een weduwe wiens leven alles behalve bruisend te noemen valt. Wanneer zij een advertentie zit over een kookcursus in Toscane, besluit ze haar leven drastisch om te gooien. Wanneer een van haar vriendinnen hier lucht van krijgt weet deze niet hoe snel zij Gracies dochter Carina hiervan op de hoogte moet brengen. Carina is een zeer succesvolle en hoogstaande zakenvrouw die het hier eigenlijk allemaal te druk voor heeft. Zelfs haar eigen gezin komt nog op de tweede plaats.Toch besluit Carina om samen met haar dochter Anastacia mee te gaan met Gracie.

Adembenemend

Zoals de titel al laat doorschemeren speelt de omgeving een zeer belangrijke rol in deze roman. Het uitzicht, landschap en omgeving wordt tot in de kleinste details beschreven en je kunt de bloemengeur bijna ruiken.

Ook een belangrijk aspect, al is dat niet heel verrassend, is de liefde. Zoveel voor een partner als voor familie. De onderlinge banden worden aangescherpt en het familiegevoel lijkt te herstellen onder de warmtestralen van de zon welke Toscane verwarmt.

Vroeger was alles beter

De o zo saaie Gracie blijkt echter niet altijd zo saai geweest te zijn. Afgewisseld tussen heden en verleden leren wij Gracie steeds beter kennen en ontdekken wij dat ook zij ooit ware liefde vond in het prachtige Toscane. En dit lijkt zij ook nog niet vergeten te zijn, zelfs na al die jaren.

De punt van Gracies potlood brak. Ze keek op, en daar stond hij, in de deuropening…

En naast haar hart, die ze al eens was kwijtgeraakt, blijkt dit niet het enige geheim wat Gracie met zich meedraagt, al jarenlang.

Mangiare gustoso

Al vrijwel gelijk in het boek komt de Italiaanse keuken sterk aan bod. De verwachting dat dit een belangrijk aspect in het verhaal zou hebben, lag dan ook voor de hand. Echter vervaagt dit onderwerp gedurende het boek steeds wat meer naar de achtergrond. Ja, het wordt geregeld benoemt in het boek en ja, de scenes worden vaak aangevuld met een genootschap welke gezamenlijk geniet van hun eigen bereide maaltijden. Maar toch lijkt het op een gegeven moment meer opvulling dan een thema. De auteur had dit als het ware nodig om Gracie op die locatie te krijgen. Aan de ene kant jammer want de Italiaanse keuken is een kunst op zich en van alleen de beschrijving liep het water mij al in de mond. Aan de andere kan heeft de auteur zeer creatief gebruik gemaakt van een aanleiding om het verhaal daar te laten plaatsvinden.

Zomer op zijn best

Santa Montefior heeft met Onder de Italiaanse zon een zomers meesterwerk geschreven. De beschrijving is zo gedetailleerd en mooi dat je je als lezer waant in het zonnige Toscane. Het ideale boek voor een middag aan het strand, onder het genot van een bord spaghetti. De perfecte balans tussen romantiek, liefde en verdriet welke je hart gegarandeerd sneller zal laten kloppen.

Onder de Italiaanse zon

ISBN: 9789022574676. Uitgeverij: Boekerij. Oorspronkelijke titel: The Temptation of Gracie. Vertaald door: Erica Feberwee. Verschijningsjaar: 2018. Aantal pagina’s: 400.