Recensie: Verpest – Liesbeth van Kempen

Na haar debuutsucces Gevaarlijk spel is Liesbeth van Kempen terug met haar tweede thriller Verpest. Een thriller met een actuele en herkenbare basis.

Vreemde eend in de bijt

Barbara heeft het goed voor elkaar. Ze heeft haar droom waar kunnen maken; ze woont in Frankrijk en geeft workshops aan diverse groepen mensen. Wanneer er een nieuwe groep verschijnt, heeft ze al snel door dat er iets niet helemaal in de haak is. Welk verband hebben al deze groepsleden toch? En wie is toch die mysterieuze boeker van de workshop? De sfeer binnen de groep is kortweg vijandig en drukkend te noemen en hoe erg zij haar best ook doet, het lijkt de groep maar niet te lukken zich met elkaar te verzoenen. Wanneer er dan ook nog eens steeds deelnemers spontaan verdwijnen, wordt het Barbara duidelijk: Hoe hard je ook wegrent voor je verleden, het haalt je altijd in.

Ik vrees dat ik een constructie ben aangegaan waar ik nu al spijt van heb en misschien nog meer spijt van ga krijgen.

De keiharde waarheid

In Verpest gebruikt Liesbeth van Kempen een mengelmoes tussen fictie en ervaringen. Een combinatie die doorgaans voor een spectaculaire verhaallijn kan zorgen. Toch is dat in dit boek niet helemaal zo. Ondanks dat pesten een groot en centraal aspect is in dit boek, lijkt het geen rode draad te hebben. Sterker nog, het lijkt alsof de acteur af en toe een ‘Ow ja’ momentje had en er dan snel nog een verwijzing naar pesten in stopt.

De clue van het verhaal is origineel en onverwachte te noemen. De auteur had mij hiermee op het verkeerde been gekregen en ik zocht mijn ‘verdachte’ dan ook in de totaal verkeerde hoek. Eenmaal in een bepaalde richting is het dan ook vrij moeilijk van koers te wisselen. Ik was dan ook verrast door de daadwerkelijke dader.

Dit boek mocht ik lezen voor het Leesmagazine van Bol.com. Benieuwd naar mijn hele recensie? Klik dan hier.